Allmänt       Copenhagen       Brasilien       People       Trips       Sports       Videos       Likes

Vera och Maiden

Publicerat 2013-05-09 17:50:00 | i kategori Allmänt

Ett stort smile med tandställning och ögon som gnistrar av glädje möter mig när jag hälsar på Maiden i huset. Arton år, så länge har hon arbetat hos Vera, i arton år, det är en evighet.
Maiden har inga barn och fram till för fyra år sedan bodde hon i våningen.
Arton år på samma arbetsplats och i samma familj. 
Vera älskar Maiden och jag är ganska säker på att Maiden älskar Vera, sånt märker man, man märker det på stämningen i hemmet.
Vera är mycket sjuk, hon kan knappt gå och kommer nog dessvärre dö allt för tidigt. Vera har Parkinsons, för fem år sedan blev hon friskförklarad från den cancern hon hade, sen blev hon sjuk i Parkinsons.
Vera är en vacker kvinna och jag har sett på foton att hon var ännu vackrare för bara två år sedan. Vera pratar långsamt och kan bara några få ord på engelska. Vera vill att hennes son ska bli gift innan hon dör, kanske jag vill, frågar Vera.
Maidens ögon ler och sprudlar av glädje när hon serverar oss lunchen. Hon blinkar åt sonen och Vera och mot mig strålar hon med sin tandställning.
Vera berättar att hon gav Maiden en bil för fyra månader sedan. Hela familjen samlades hos Vera, alla sönerna och barnbarnen, de bad Maiden komma ner på gatan för att hjälpa till med något.
När Vera pekade på bilen och sa till Maiden att denna nu var hennes, bröt Maiden samman i tårar och svimmade nästan och hon var tvungen att stätta sig på Veras rullstol.
Veras ögon glittrar när hon återberättar historen och sonen säger skrattande att Maiden är lite knäckt då hon precis dumpat sin fjärde uppkörning. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: